torstai 7. marraskuuta 2013

Pelaaminen - uhka vai mahdollisuus oppimiselle?

Tällä viikolla vietetään kansallista pelipäivää ja sen kunniaksi luokassani pelataan huomenna. Aamun ajattelin aloittaa testaamalla uuden Saarella-pelin toimivuutta iPadeilla. Pelissä harjoitellaan yhteistyötä ja jokaisella pelaajalla on merkitystä pelissä menestymiselle. Iltapäivän matikan tunneilla käytetään sitten perinteisiä lautapelejä mm. geometrian ja logiikan aloilta. 

Perinteisiä pelejä on hyödynnetty oppimisessa aina. Pelien lumon valjastaminen oppimiselle toimii. Oppilaat nauttivat pelaamisesta ja mikä parasta myös oppivat tehokkaasti. Pelaaminen on parhaimmillaan yhdessä oppimista. Sähköiset pelit toimivat yhtälailla opetuksen elävöittäjinä ja tarjoavat huikeita mahdollisuuksia oppimiselle. On sääli, että pelaaminen yhdistetään liian usein liikakäyttämiseen ja lieveilmiöihin.

Haasteena koulussa on löytää opetuskäyttöön sopivia pelejä, jolloin pelaamisella olisi pedagoginen peruste. Oppilaiden ohjaaminen omien pelien tekoon on kiinnostava ja tehokas oppimismenetelmä, jota aion käyttää luokassani pian myös sähköisten pelien alueella. Yhteisen pelin tekeminen opettaa luovaa tiimityötä parhaimmillaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti