perjantai 30. elokuuta 2013

Paikollanne, valmiit, hep...

Olo on kuin ekaluokkalaisilla, jotka ovat rannalla laskemassa kaarnalaivojaan veteen. Heillä on vahva toive siitä, että laiva kelluu, etenee hienosti ja saavuttaa uusia maisemia. Samalla vähän jännittää päästää irti. Samoissa tunnelmissa me ollaan maanantaina jakamassa i padit koulun kaikille oppilaille. Elokuu on mennyt pitkälti i pad-pilotin käytännön järjestelyissä ja valmistautumisessa. On tehty paljon töitä ja nyt ollaan päästämässä padit maailmalle oppilaiden mukana. Uskomme ja toivomme, että homma etenee hienosti ja opimme kaikki uutta. Toisaalta on jännittävää nähdä, mitä haasteita matkan varrella kohtaammekaan.

Torstaina oli vanhempainilta, jossa hankkeen etenemistä esiteltiin vanhemmille. Vastaanotto oli myönteistä ja paikalla olleet vanhemmat vaikuttivat olevan innostuneita hankkeestamme. Huolta toki aiheutti laitteiden ehjänä pysyminen lasten vauhdikkaissa käänteissä.

Miksi minä rehtorina koen että tablet-laitteita kannattaa kokeilla alakoulussa 1:1- ajattelulla? 
- Tulevaisuuden taitoja on vaikea opettaa menneisyyden välineillä tai menetelmillä. Emme vielä tiedä millaisia ammatteja vuoden 2050 maailmassa on. Tuolloin nykyiset oppilaamme ovat vielä työelämässä.
- Opetussuunitelman noudattaminen tieto- ja viestintätekniikan osalta helpottuu kun jokaisella on oma laite. Jokaisessa oppiaineessa pystytään ottamaan huomioon tieto- ja viestintätekniikka kun sitä varten ei tarvitse juosta toisen kerroksen tai toisen rakennuksen erilliseen ylivarattuun TVT-luokkaan.
-Materiaalien monipuolistuminen ja tätä myöten opetuksen elävöityminen onnistuu. Koulu ei saa olla erillinen linnake, vaan osa luonnollinen osa yhteiskuntaa, jossa työskennellään samoilla välineillä kuin muuallakin. Oppilaiden osallisuus omasta koulutyöstään lisääntyy.

-Tabletit vaikuttavat motivoivan oppimaan.
-Padit innostavat vuorovaikutukseen toisten kanssa. Opetuskäytössä laite toimii yhteistyön välineenä. Ei istuta yksin nurkassa pelaamassa. 
-Lapsia ei voi jättää yksin mediamaailmaan. Aikuisten täytyy ohjata ja toimia kasvattajina myös siellä, vaikka se voikin tuntua hankalalta.
Ohjaavan aikuisen merkitys korostuu mediakasvatuksessa. 

Padin käyttö ei kuitenkaan ole itse tarkoitus, vaan padi on väline muiden joukossa kuten lyijykynä tai vaikka ompelukone. Laitteen käytöllä on aina oltava pedagoginen perustelu.

Tästä se lähtee. Maanantaina koulumme 83 oppilasta aloittaa i padin käytön koulussa. Oppilaiden odotukset ovat korkealla ja vihdoinkin laitteen saa käteensä. Suojakuorten väritoiveet on otettu huomioon ja jokainen saa tutustua laitteeseen. 3.-6. luokkalaiset saavat viedä padinsa heti myös kotiin asti. 1.-2.luokkalaiset tutustuvat laitteeseen ensin rauhassa koulussa.
Innolla odottaen!