torstai 26. syyskuuta 2013

Jakamista

Tällä viikolla Apple TV.n käyttö luokissa on alkanut. Luokissa voidaan nyt jakaa AirPlay-peilauksella iPadin näyttö kaikkien huoneessa olevien kesken langattomasti. Apple TV.n avulla oppilaat saavat omat ideansa jakoon luokassa kesken työskentelyn. Yhdessä tekeminen mahdollistaa yhdessä oivaltamisen ja oppimisen ilman opettajan jatkuvaa puuttumista. Näin oppilaiden osallisuus omasta oppimisesta lisääntyy. On tärkeää, että oppilaat kokevat, että heidän työtään arvostetaan. Laite tarjoaa oppilaalle asiantuntijan roolin ja parantaa näin ajattelun tasoa ja luovuutta. Jokainen haluaa toki tehdä parhaansa kun työnsä saa jakaa muulle luokalle.

Uudenlainen jakaminen mahdollistuu luokassa AirDropin avulla. Uuden käyttöjärjestelmän päivityksen jälkeen AirDropin välityksellä  pystytään siirtämään tiedostoja (kuvia, oppilastöitä, videoita, tehtävänantoja, jne.) langattomasti padista toiselle ilman sähköpostia. AirDropilla voi jakaa jollekin tietylle henkilölle tai monelle henkilölle vain napauttamalla Jaa-kuvaketta. Tämä helpottaa oppilaiden ja opettajien välistä viestintää ja tiedon jakamista. AirDrop toimii kätevästi ja nopeasti ja helpottaa padin käyttöä koulussa.

Padit ovat nyt paljon myös kotona ja läksyjä tehdään padin avulla. Lukuläksyn lukeminen kotona on mukavampaa, kun se äänitetään QuickVoice-appsin avulla padille. Näin myös äiti, isä tai opettaja voi kätevästi varmistaa, miten lukeminen on sujunut. 

Myös ensimmäiset itse tehdyt suojapussukat valmistuivat tällä viikolla.

tiistai 10. syyskuuta 2013

Voidaanko tällä tunnilla "pädistellä"?

I padit ovat olleet oppilaiden käytössä viikon ja monenlaisia asioita on kokeiltu padien kanssa. Padista on tulossa meille oppimisväline muiden joukosssa. Tehdään paljon vanhoilla tutuilla välineillä, mutta myös tablet-laitteen kanssa uudella tavalla. Hienoa on ollut huomata, miten opettajien ja oppilaiden luovuus on lähtenyt kukkimaan. Oppilaat ovat motivoituneita työskentelemään padien kanssa ja kysyvätkin usein: Voiko tämän tehdä padin kanssa? Luokissa kokeillaan rohkeasti uusia ideoita.

Omassa luokassani koulun pihan kasveja ei tänä syksynä prässättykään, vaan ne kuvattiin luonnossa omilla kasvupaikoillaan, kasvien nimet äänitettiin omalla äänellä ja luotiin Bitsboard-appsin avulla kaverille kertauspeli aiheesta. Saunakukat ja piharatamot jäivät mieleen ja samalla opittiin valokuvaamista, äänittämistä, tiedon tallentamista, soveltamista, jakamista ja yhdessä tekemistä.

Laitteen käyttö on helppoa ja lapset oppivat sen nopeasti. Varsinainen työsarka eli tiedon käsittelyn, soveltamisen ja yhdessä tekemisen harjoittelu jatkuu kuten ennenkin. Uusi väline motivoi oppilaita ja antaa näin ollen uusia mahdollisuuksia myös tiedon käsittelyn oppimiseen. 

Pienin askelin jatkamme eteenpäin.

maanantai 9. syyskuuta 2013

Padikettia ja suojakuoria

Kun padit tulevat alakouluun, suuri huoli on niiden ehjänä pysyminen. Kaikki, niin opettajat kuin oppilaat, kuin vanhemmatkin, ovat esittäneet huolensa padien ehjänä säilymisestä alakoululaisten vauhdikkaassa arjessa. 

Huoli on todellinen, ja täytyy ottaa huomioon arjessa monella tavalla. Pelkäämällä laitteen rikkoutumista menetetään kuitenkin paljon laitteen hyödyistä. Oppilaat ovat hyvin motivoituneita padin käyttöön ja huolehtivat laitteesta kuin aarteesta. Kun lapsiin luotetaan ja heille annetaan vastuuta, he usein näyttävät olevansa luottamuksen arvoisia. Selvät säännöt myös helpottavat laitteen käyttöä ja ehjänä pysymistä arjessa.

Meillä 1.-2. luokkalaisilla on käytössään järeät suojakotelot (kuvassa), jotka suojaavat laitteen joka puolelta. 3.-6. luokkalaisten käytössä on värikkäät suojakuoret. Lisäksi oppilaat tekevät käsityötunneilla omannäköisensä suojapussukat padeilleen.

Koulussa on laadittu myös oma "padiketti", eli i padin koulukäytön etiketti. Kuvassa näkyvillä säännöillä ohjataan oppilaiden padin käyttöä. Padiketti helpottaa koulun arjen sujumista. Padiketti sisäistettiin nopeasti ja oppilaat muistuttavat toisiaan tehokkaasti padiketin ohjeista. 
Padikettia muokataan hankkeen aikana tarpeen mukaan.


maanantai 2. syyskuuta 2013

Iloa ja riemua!

Nyt mennään. Aloitimme i padien käytön tänään oppilaiden kanssa. Koskaan aiemmin koulussamme ei kotiin viety paperi ole tullut näin nopeasti ja varmasti huoltajan allekirjoittamana kouluun takaisin kuin nyt i padin käyttöönottosopimus. Se kertonee omaa tarinaansa oppilaiden motivaatiosta ja sitoutuneisuudesta hankkeeseemme.

Tänään kuultuja kommentteja oppilailta:

"Oma, ihana rakas padi!"

"Koulu tuntuu nyt paljon kotoisammalta kun on i padi."

"Aikaisemmin käsi väsyi kynää puristaessa, nyt tarvitsee vain hipaista."

"Silmistäni valuu kyyneleitä, tuntuu niin ihanalta."

"Kun nyt sain I padin, lupaan etten enää ikinä tee mitään tuhmaa." 

"Nyt minä kyllä opin huolehtimaan repustani, en enää voi jättää sitä lojumaan." 

"Ei vielä, ei lopeteta vielä," (huusi kuudesluokkalainen poika, kun piti lähteä ruokailuun.) 

Oppilaiden riemu ja into oli valtaisaa. Laitteeseen tutustuttiin yhdessä tutkien ja kokeillen. Opettajalta sai kysyä apua vasta, jos kukaan luokkakaveri ei osannut auttaa. Opettajat saivat purra huulta ja tunkea kädet syvälle taskuihin, etteivät veisi lapsilta hoksaamisen iloa. Tämän päivän ensikokemukset vahvistavat oletusta siitä, että i pad kannustaa vuorovaikutukseen ja yhdessä oppimiseen. Sama on havaittu jo opettajien i padin käytön opettelun yhteydessä.

Opettajilla on paljon uutta opeteltavaa. Opettajan on helppo tehdä työtään totutulla tavalla. Vaatii rohkeutta ja työhön sitoutuneisuutta uskaltaa heittäytyä totuttujen toimintatapojen ulkopuolelle. Täytyy kestää se, että ei itse ole ainoa asiantuntija luokassa. Täytyy kestää se, että oppilaat osaavat joskus enemmän kuin itse. Täytyy kestää epävarmuutta. Täytyy kestää etsimisestä ja tutkimisesta aiheutuvaa hälinää. Täytyy kestää yhdessä tekemisen harjoittelua. Täytyy oppia itse. Täytyy nauttia siitä, että lapset oppivat toisiltaan ja että lapsilta voi oppia.

On suuri ilo olla mukana kehittämässä uusia toimintatapoja. Matka jatkuu...